Doamnelor și domnilor, pentru noi este o ocazie specială, este un eveniment cu care deja ne-am obișnuit, pentru că suntem singura entitate abilitată printr-o lege organică să organizeze acest clasament al firmelor din România. Sunt foarte multe entități, și media și ale unor organizații patronale, care creează tot felul de topuri. Dar topul CCIR este bazat pe formule științifice, pe cifră de afaceri netă, pe profitul din exploatare, pe rata profitului din exploatare, pe eficiența utilizării capitalului uman și, nu în ultimul rând, eficiența utilizării capitalului angajat.
La 30 septembrie, prin decretul 1363 al domnitorului Cuza, s-a înființat Camera de Comerț a României. Și a fost un an 1864, un an special în istoria României, pentru că foarte multe instituții ale României moderne au fost înființate în același an. Că vorbim de Senatul României, că vorbim de CEC, că vorbim de Universitatea București, că vorbim de multe alte entități, aș sublinia că avem 14 ani înaintea Băncii Naționale, deci iată-ne într-o situație și într-o într-un club favorizat. Practic, dacă lăsați subiectivismul unor personaje vremelnice la conducerea Camerelor de Comerț, trebuie să aveți credința și încrederea că acest brand va funcționa în continuare și va fi principalul brand al mediului de business de oriunde v-ați afla, cel puțin în cele 193 de țări care figurează la Organizația Națiunilor Unite.
Mă întorc la situația de azi, în care acest top al firmelor ne arată din nou, din fericire sau din păcate, polarizarea economiei românești. Sunt foarte puțini jucători care practic duc în spate această economie și, dacă îmi permiteți, nu în ultimul rând această țară. E o cifră ușor de reținut, peste 10 milioane de euro cifră de afaceri. Avem 5555 de societăți comerciale române, străine, private, de stat. Ăștia sunt. Ei realizează 326 de miliarde de euro. Cu alte cuvinte, 6,5% din total. Pentru noi, acest top reprezintă o oglindire a economiei românești. Noi tragem concluzii, spre deosebire de guvernanți, și de ani de zile încercăm să le traducem guvernanților că nu pot crea politici economice fără să cunoască cine sunt jucătorii din teren. Noi vrem să îi facem pe guvernanți să înțeleagă cine sunt jucătorii din teren, pentru că politica economică nu poate fi adresată decât lor.
Am avut o creștere spectaculoasă de la anul pandemic 2021, la anul fiscal 2002-2022. A fost o creștere de la 392 de miliarde de euro la 494 de miliarde de euro, deci practic a crescut cifra de afaceri cu 102 miliarde de euro. Iată-ne anul acesta că am am ajuns la un palier. E un palier care, după părerea mea, lăsând la o parte că a scăzut puțin, e un palier care va dura mai mult în istoria viitoare a României. Nu văd spectaculozități, nu văd să apară ceva wow care să să crească această cifră de afaceri. Noi avem nevoie de un cod fiscal permisiv, avem nevoie de o fiscalitate redusă, dar și asta se poate realiza pe fondul unor scăderi ale cheltuielilor statului. În orice caz, avem nevoie să venim în întâmpinarea consumatorului român, care ne arată de an de an cât este deficitul balanței comerciale.
Mă bucur să aud de cuvântul reindustrializare, să aducem acele entități de producție să satisfacă cerințele consumatorului român. Eu știu, este un moment de gală, nu este un
moment de conferință, de simpozion. Am ținut foarte mult să vă spun aceste lucruri încă o dată, vreau să aveți încredere în acest brand. Vreau să vă spun încă o dată că noi în șine, Camera de Comerț, colegii mei care sunt în sală, suntem conștienți că nu avem o lege bună a Camerei de Comerț. Noi nu suntem o asociație sau un ONG oarecare. Pe noi ne-a creat legiuitorul. Dacă legiuitorul vrea în țara asta să aibă Cameră de comerț, atunci să ajute Camera de Comerț, dacă nu, vrea, să aibă cameră de comerț, este foarte simplu, lege de desființare și ne vedem fiecare de viața noastră.
Dacă legiuitorul nu vrea să ne desființeze, măcar să avem o lege a camerei ca afară, o lege în care Camera de comerț ca entitate privată să fie complementară cu Guvernul, să ne urmăm interesele naționale împreună, Camera de Comerț profitând de flexibilitatea unor mișcări pe care statul le poate permite. E momentul să după 1 ianuarie să ne gândim în acest sens. Și dacă tot vrem o țară ca afară, să avem și o lege a Camerei de Comerț, ca afară, modele sunt suficiente. Eu sunt adeptul plagiatului pozitiv. Hai să copiem acolo unde limitele noastre ne opresc, pentru că trebuie să acceptăm că avem limite.
Vă mulțumesc pentru participare! Vreau să vă asigur că porțile Camerei de Comerț și Industrie a României vă sunt permanent deschise. Suntem o entitate care nu ține cont de business. Noi suntem pentru dumneavoastră, pentru business. Vă urez succes în activitatea dumneavoastră și să aveți încredere în noi. Vă mulțumesc.