1. Cum v-ați adaptat abordarea în ceea ce privește relația cu clienții în această perioadă dificilă și imprevizibilă?

OMV Petrom, ca investiție strategică în economia României, a făcut eforturi pentru a rămâne un model de responsabilitate și un sprijin de încredere pentru afacerile românești – mari sau mici, în ciuda acestei perioade dificile și imprevizibile.

Clienții noștri de gaze naturale și energie electrică au fost mereu în atenția noastră. Promisiunea noastră este să le fim parteneri – indiferent că vorbim despre marii furnizori care activează pe piață, clienții din zona industrială cei din zona comercială. În ultima perioadă, această apropiere a devenit și mai importantă, printr-o legătură personală, directă și mai ales printr-o atenție mărită asupra comunicării care asigură transparența. Prima noastră promisiune a fost întotdeauna aceea a siguranței aprovizionării și, în acest an plin de provocări, în ciuda tuturor momentelor grele generate de pandemie, am reușit să menținem tot timpul cele mai bune condiții de furnizare. Tot sistemul a funcționat admirabil – de la producție, transport, distribuție până la furnizarea către clientul final – în primul rând din punct de vedere tehnic cât și din punct de vedere operațional.

  1. Cum v-a modificat această perioadă de pandemie felul în care vă conduceți business-ul și luați deciziile de zi cu zi? Cum ați reușit sa găsiți echilibrul intre menținerea performantei echipei și siguranța sanitară care a devenit o prioritate?

Atenție maximă la protejarea sănătății! Protejați-vă sănătatea înainte de toate este mesajul nostru către toți colegii și partenerii noștri în această perioadă. OMV Petrom are aproximativ 12.000 de angajați – de la producție la relația cu clienții. Cazurile de Covid-19 sunt în creștere în România, iar asta înseamnă un peisaj în permanentă schimbare prin măsuri și restricții atât la nivel local cât și național. În aceste condiții, trebuie să facem eforturi suplimentare pentru a rămâne 100% funcționali în fiecare clipă, pentru că multe industrii și lanțuri de furnizare depind de noi. OMV Petrom este o investiție strategică în cadrul rețelei naționale de furnizare cu gaze naturale și energie electrică. Nu ne putem permite nici cea mai mică sau scurtă întrerupere nici din punct de vedere calitativ nici din punct de vedere cantitativ, întrucât reacția în lanț care ar fi provocată ar fi extrem de dificil și de costisitor de oprit. Atât la nivel de Grup cât și la nivelul diviziilor de business avem planuri pentru asigurarea continuității activității, planuri care sunt permanent monitorizate, aplicate și actualizate pentru a răspunde celor mai recente provocări.

Avem întâlniri regulate pentru a analiza și aplica măsurile de siguranță a sănătății concomitent cu asigurarea continuității activității. Încă de la începutul situației generate de Covid-19, am decis că este mai sigur să mutăm majoritatea activității de birou către munca de acasă. Într-un timp foarte scurt am adaptat procesele și infrastructura necesară și am transformat practic lucrul de acasă într-o mare organizație virtuală, care a reușit să fie cel puțin la fel de eficientă ca înainte. Am asigurat de asemenea și cele mai bune condiții de siguranță și pentru activitățile care nu se pot desfășura de la distanță. Comunicăm permanent despre cum putem minimaliza și preveni riscul de răspândire al virusului și oferim toate resursele disponibile în acest sens. Trebuie să acționăm responsabil și suntem conștienți că ține de noi să trecem cu bine de această perioadă dificilă atât din punctul de vedere al oamenilor cât și din perspectiva business-ului.

  1. Cum v-au afectat planurile pe termen mediu-lung, inclusiv proiectul din Marea Neagră, dificultățile care ne-au impactat pe toți în 2020 datorită pandemiei? Ce learning-uri credeți că va lăsa pentru liderii de business această perioadă?

2020 a adus unele elemente menite să încurajeze investițiile, respectiv evoluția pozitivă pe piața gazelor naturale, creșterea interconectărilor, eliminarea obligației de piață centralizată și, cel mai important, liberalizarea pieței de la 1 iulie.

Pe de cealaltă parte, pe segmentul onshore producția este în scădere de mai multă vreme și acesta nu este un aspect îmbucurător pentru nimeni. Trebuie de asemenea să luăm în considerare, în acest context, că, datorită sistemului de redevențe și a impozitului suplimentar, România are unul din cele mai înalte niveluri de taxare a producătorilor de gaze naturale din Europa.

În ceea ce privește segmentul offshore, toată lumea știe că fereastra de oportunitate pentru exploatarea profitabila a zăcămintelor din Marea Neagra se îngustează pe zi ce trece. Lipsa stabilității fiscale si nivelul mare al taxelor sunt, în continuare principalele obstacole în calea acestei decizii, mai ales dacă ne uităm și la nivelul extrem de înalt al acestei investiții.

Această investiție este o necesitate pentru România. Fără gazele Marea Neagră, vom avea de gestionat o creștere substanțială a volumelor din import, urmând ca acestea să acopere 40% din consum, până în anul 2030. În plus, trebuie să luăm în considerare anunțurile recente făcute de Turcia cu privire la noile descoperiri din Marea Neagră. Împreună cu finalizarea a două gazoducte importante care vor aproviziona regiunea de Est cu gaze naturale din import din surse non-UE, toate aceste proiecte vor fi în competiție cu gazul natural românesc din Marea Neagră, într-o perioadă în care gazul natural va contribui la tranziția energetică a Uniunii Europene.

O zonă importantă de dezvoltare o reprezintă digitalizarea și utilizarea celor mai noi tehnologii, cum ar fi inteligență artificială sau automatizarea. Acestea vor înlesni o simplificare și o eficientizare a proceselor de care pot beneficia toți consumatorii finali din piața de gaze și energie. Reducerea costurilor din industrie ar putea fi realizată și prin folosirea eficientă a datelor din upstream, dar aceste dezvoltări necesită o schimbare a legislației privind regimul datelor din acest sector.

2020, în esență, a fost un an al provocărilor dar și al adaptării și al schimbărilor accelerate. Pandemia și consecințele sale socio-economice nu ne-au schimbat planurile pe termen mediu și lung dar a accelerat unele schimbări care vor îmbunătăți viața tuturor. Ne-a forțat, de asemenea, că lideri de business, să ne uităm mai atent atât la riscurile și vulnerabilitățile operațiunilor, cât și la capabilitățile și oportunitățile noastre. 2021 poate fi un an mult mai bun, dar depinde de noi toți să luăm aceste learning-uri în serios și să nu ne așteptăm că lucrurile să se întoarcă în mod magic exact în același loc în care erau înainte de pandemie.